czwartek, 29 sierpnia 2013

Lawendowe żniwa

Jednym z moich ulubionych kwiatów jest lawenda. Zakochałam się w niej od pierwszego wrażenia jakieś ...20 lat temu podróżując jako studentka autostopem po Francji. Później jeszcze Włochy, a od kilku lat mam przyjemność podziwiać ją w Chorwacji, którą namiętnie odwiedzam od 10-u lat.
Od 3 lat, od kiedy mam własny dom, mam ją też w swoim ogrodzie. Była jedną z pierwszych roślin, które zakupiłam. Teraz rośnie w kilku miejscach i cieszy moje oko każdego dnia.

 
Uwielbiam jej zapach ale też wygląd. Jest szarawa, delikatna a jednocześnie tak WIELKA -  zioło cenione i szanowane w wielu krajach (stanowi źródło dochodu dla wielu rodzin w krajach śródziemnomorskich).
Dziś odbyły się u nas lawendowe żniwa. Ścinałam, wiązałam w pęczki oraz przygotowywałam susz do torebeczek zapachowych. Przy okazji mój Pan Mąż obdarował wszystkie sąsiadki  wielkimi pękami lawendy :-) . Teraz w całym domu pachnie bosko...
 
część zbiorów...
 

lawenda w towarzystwie traw
 


takie pęczki umiejscowione są po całym domu, dzięki temu nie potrzebuję sztucznych zapachów, które wydzielają szkodliwe opary...
 
 
Lawenda jest właściwie bezobsługową rośliną - nie trzeba jej podlewać, pryskać, nawozić... A do tego bardzo łatwo ją rozmnożyć - poprzez lekko zdrewniałe gałązki, które zostają mi po ścięciu kwiatów - wsadzam je do ziemi, czasami podlewam i zawsze coś z tego się przyjmie. Jest rośliną wieloletnią i całkiem dobrze radzi sobie w naszym klimacie. Dziwię się, że tak mało jej rośnie w naszych ogrodach.... Szkoda...
 


Anglicy mówią, że tam gdzie w ogrodzie rośnie lawenda, małżonkowie nigdy się nie kłócą. Może warto spróbować ją posadzić we własnym ogrodzie (http://www.ogrodowisko.pl/artykuly/322-lawenda-uprawa-ciecie-i-kompozycje)

znalazłam ciekawy blog o lawendzie - http://www.twojalawenda.pl/category/o-lawendzie/



w/w  dwie fotki zaczerpnięte z google - grafika- lawenda
 
 
Więcej o lawendzie (m.in jak przygotować olejki, herbatki uspokajające, ciasteczka lawendowe i  wiele innych przepisów oraz info jak można na niej zarabiać :-) ) dowiecie się  z poniższych linków:

1 komentarz:

  1. Zmieniając wystrój mojego tarasu, zdałem sobie sprawę, jak ważny jest wybór odpowiednich mebli ogrodowych. Chciałem znaleźć coś, co połączy nowoczesność z klasycznym urokiem. W poszukiwaniu odpowiedzi natrafiłem na artykuł: https://www.zachodniopomorska.tv/publikacje/26700,nowoczesne-i-klasyczne-meble-ogrodowe-jak-wybrac-najlepsze-modele-na-swoj-taras, który okazał się świetnym źródłem wiedzy. Dzięki zawartym tam informacjom, mogłem dokonać świadomego wyboru mebli, które idealnie wpasują się w moją przestrzeń zewnętrzną. Teraz taras jest nie tylko funkcjonalny, ale też estetycznie dopasowany do mojego gustu.

    OdpowiedzUsuń